Hoe wordt mijn betaling verwerkt als ik geen betalingskenmerk heb vermeld?

Als u bij uw betaling aan het CJIB geen of een onjuist betalingskenmerk hebt vermeld, dan controleren wij naar aanleiding van uw betaling welke vorderingen op uw naam open staan. Om dit te kunnen vaststellen moeten de naw (naam, adres en woonplaats)-gegevens vermeld zijn bij uw betaling.
Als dan blijkt dat er een vordering open staat die gelijk is aan het bedrag dat u hebt overgemaakt, dan boeken wij uw betaling op die vordering. Staat op uw naam geen vordering open die gelijk is aan het door u betaalde bedrag, maar  wel een andere, dan boeken wij het bedrag daarop. Als er meerdere vorderingen openstaan, dan passen wij de volgende volgorde toe bij het boeken van uw betaling:

- schadevergoedingsmaatregelen
- geldboetes opgelegd bij strafbeschikking
- inkomende Europese geldelijke sancties
- inning kosten van bijkomende straf publicatie uitspraak
- geldboetes opgelegd bij vonnis
- Europese confiscatie beslissingen
- ontnemingsmaatregelen
- Wahv-sancties

Zijn er bij de betreffende betaling geen naw-gegevens vermeld, dan zijn wij genoodzaakt de betaling terug te storten. U ontvangt hierover geen bericht, anders dan de vermelding van deze (terug)storting in het betalingsoverzicht van uw bank.

Meer informatie over dit onderwerp kunt u vinden op de website van de overheid. U vindt de richtlijnen in hoofdstuk 2, paragraaf 1.2.